Hbo-opgeleide professionals in zorg en welzijn komen regelmatig cliënten tegen die risico lopen op depressie. Een digitale bijscholing moet bij hen de kennis, houding en vaardigheden verbeteren om deze mensen te herkennen, te motiveren en te verwijzen.
Op grond van een literatuurstudie, interviews met professionals en een expertmeeting zijn de leerdoelen voor het scholingsprogramma vastgesteld. Ook zijn daar de strategieën geïnventariseerd om deze doelen te bereiken. Het programma zal bestaan uit een aantal modules met een sterk interactief karakter. In een proeffase zal een groep professionals het programma volgen, en beoordelen in hoeverre ze het werkbaar en aantrekkelijk vinden. Ook zal het proefproject informatie geven over de kwaliteit van het gebruik van het programma en al enig inzicht geven in de effecten van het programma op de kennis, houding en gedrag van de professional.
In een onderzoek hebben HBO-professionals in zorg en welzijn voor en na het volgen van de e-learning een vragenlijst ingevuld. Uit de resultaten bleek dat zij na het volgen van de e-learning meer letten op depressieve klachten en deze vaker bespraken met hun cliënten. Ze motiveerden hun cliënten met depressieve klachten ook vaker om deze klachten aan te pakken en adviseerden hen hoe ze dat kunnen doen. De deelnemers hadden bovendien meer kennis over depressiepreventie en ze vonden het makkelijker om het zelf uit te voeren. Ervaren barrières waren verminderd. Deelnemers waren positief over de inhoud en vormgeving van de e-learning en de werkwijze die geleerd is.
204003002